Ridning

Igår var det för ovanlighetens skull ridning som stod på schemat. Det är inget som jag och pirat pysslar med allt för ofta, men det händer ibland. Innan jag för ca 3 år sedan insåg den fulla tjusningen med körning var det nämligen just ridning jag ägnade mig åt som mest. Och igår var det alltså dags igen! Vi började med att rida lite dressyr på en plan i närheten och avslutade med galopp i en backe. Oj så förvånad jag blir varje gång, pirat är ju riktigt trevlig att rida! Han är allmänt lättsam och lyhörd vilket gör det roligt att rida honom. Man kan ju faktiskt numera göra saker från ryggen på honom också! Så detta gör vi definitivt om snart. Men idag blir det dock körning, någon måtta får det vara!

Vilken typ av brösta?

Vad ska man använda för att hästen ska dra på rätt sätt? Spelar det någon roll, eller gör det detsamma?

Jag anser att det viktigaste är att selen passar hästen, sedan också vilken uppgift de ska utföra tillsammans. Det optimala varierar från häst till häst, man kan inte generalisera att alla hästar ska köras med en rak brösta eftersom anlggningsytan vid bringa och bog varierar lika mycket som det finns körhästar.

Till Pirat har jag alla tre alternativen, en loksele, en bröstsele och en fransk coller. Han går nästan uteslutande med collern eftersom han drar bäst i den, men de andra avänds ibland de med. Som med många mindre ponnyer är utrymmet mellan bogspets och luftstrupe ganska litet, vilket gör att den raka brösta som passar honom måste vara rätt smal för att inte störa rörelser eller andning. Detta skapar ju dock ingen optimal ergonomi i dragläge, eftersom anläggningsytan blir liten. Med den franska collern däremot fördelas trycket över en mycket större yta upp vid bogen, halsen och över bringan, vilket gör att han gärna lägger tryck i bröstan och drar bra. Lokselen använder jag nästan bara om han ska tra andra saker än vagnar, ex någon stock eller så, eftersom den är lite otymplig att träna annat i. Innan jag skaffade mig den franska collerbröstan anvnde jag dock flitigt lokselen om jag skulle träna i uppförsbackar.

Pirat i sin raka brösta, 2009.

Pirat i sin collerbrösta, 2011.

 


Russ och deras mentalitet

 

Det är ofta helt och håller dagsformen som avgör dagens resultat när det gäller mig och Pirat. Bra förberedelser är såklart viktigt, men det som verkligen spelar roll är hur förutsättningarna ser ut för dagen. Om vi tar två olika dressyrtävlingar som exempel, samma träningsupplägg och förutsättningar, så kan den ena dagen resultera i att jag har fullt sjå att hålla honom innanför staketen och i någolunda rätt gångart, medan den andra dagen ligger min uppgift i att se till att vi över huvud taget rör oss framåt! Man kan också titta på två olika konditionspass i skogen, där jag ena passet kan sitta och göra halvhalter hela tiden för att han verkar vara laddad med dynamit och det andra passet så springer han och tittar på träden och fåglarna, fortfarande framme och svarar bra på hjälperna men med ett helt annat fokus...

Det är verkligen spännande att köra Pirat, för varje gång jag hoppar upp i vagnen väntar mig en ny upplevelse och det finns verkligen inte rum för tristess eller leda. Nejdå, umgås man med sånna svarta russ som jag har så får man vara beredd på överaskningar, positiva som negativa. Men som jag diskuterat med en vän, som förövrigt också är en russägare, det är nog det som är charmen med de små varelserna. Att aldrig riktigt veta vad man ska förvänta sig. Så om du vill ha något förutsägbart och hädelselöst skaffa inte ett russ, för då blir du definitivt besviken!


Lästips

Just nu känner jag en enorm lust att läsa bcker om körning! Jag hittade två stycken på stadsbiblioteket; Judging carriage driving och The encyclopedia of Carriage driving. Båda var mycket intressanta och informativa. Den första är skriven för domare eller körfolk I allmänhet som vill utöka sin kunskap om hur olika ekipage i olika klasser bedöms. Den är dock anpassad efter det engelska tävlingssystemet vilket gjorde det lite förvirrande, men ändå helt klart läsvärd. Man jämförde också körning i USA, Australien och några andra länder. Där framgick vad man bör fokusera på inom de olika nivåerna och olika typer av ekipage.

Den andra boken är en uppslagsbok där man kan hitta fakta om allt från vagnar och olika bett till olika typer av hästar och berömda körmänniskor. Också mycket läsvärd, men dock tror jag den gör sig bäst just om man vill slå upp något speciellt område och läsa om det! Ingen bok man sträckläser direkt.

Jag har även spanat en hel del på bokhandlar på internet efter annat relevant litteratur, och hittat flera böcker som jag definitivt vill införskaffa. Skulle vara trevligt med ett litet eget kör-bibliotek. Annars är jag mycket förtjust i bibliotek eftersom man ofta kan hitta bra böcker utan att behöva lägga ut en massa pengar på det! Vissa böcker tycker jag dock att jag vill ha i min ägo, då jag kan läsa dem hur många gånger jag vill, på vilket sätt jag vill och kanske även markera saker jag vill komma ihåg. Men jag måste ju helt klart utforska Söderhamn och Bollnäs biblioteks utbud av böcker om körning först!


Dagens träning

Idag har jag som mål att tömköra Pirat en stund för att se vad han tycker om mina nya träningsplaner. De grundar sig i att jag har som mål att på nästa tävling köra Nat Msv och då krävs ett litet nytt tänk för oss i träningen.
Jag ska med andra ord undersöka lite närmare vad Pirat tycker om samlad trav. Kan bli spännande! Jag har höga förväntningar på honom, så det är bäst att han uppfyler dem. Men vi kommer ta det långsamt så att allt blir rätt från början!
Jag har fått endel fina tips om hur jag ska träna så vi börjar med att hitta sätt att skapa rätt sorts energi som jag sedan kan ovandla till önskat arbete hos ponnyn. Ska bli spännande att se hur detta går!

Bilder Kil 2011

Här kommer några bilder från helgens tävling!

Åter på hemmaplan!

Nu är vi alltså hemma igen efter helgens tävling. Pirat var duktig och skötte sig över förväntan, särskilt i precisionen! Resan dit tog 6.5 timmar och sedan spenderade vi natten i en fin liten stuga vid en sjö, med pirat i en hage utanför dörren. Lördagen börjades alltså med dressyr där pirat var ovanligt samarbetsvillig och lugn. Trötthet efter resan och den regniga natten visade sig dock tydligt genom brist på energi, vilket såklart sänkte våra poäng. Men eftersom jag var medveten om förutsättningarna är jag helt klart nöjd med det vi åstadkom! Sedan ett plus för fint presentations poäng, det gillas. I precisionen beslutade jag mig för att köra fort och prova galoppera på riktigt för första gången. Och oj så kul han tyckte det var! Han bjöd fint och var så pigg. Sedan körde vi dock mot stora hästar också, vilket gjorde att våran tid ändå inte riktigt räckte. Men mycket mycket nöjd är jag! Så det är så vi kommer jobba från och med nu. Nu blir det vila och lugn träning i några dagar, sedan träna inför introduktionen av ett nytt dressyrprogram.

Precision Kil 2010


Tävling i Kil

Till helgen bär det av till Wermlands körsällskap för tävling! Vi kommer köra Nat Lätt dressyr och precision, och hoppas på fina poäng så vi blir kvalade till Nat Msv i dessa två grenar. Förra året gick det bra och Pirat skötte sig utmärkt, trots lång bilfärd dagen innan. Vi slutade då som total 3a trotts vissa missar från min del. Detta blev även första gången någonsin vi fått straffpoäng för att ha kört för fort! Jag blev verkligen överlycklig när jag hörde detta i högtalarna, och delgav till alla i min omgivning att det var det bästa som kunde ha hänt. De tyckte nog jag var helt knäpp, jag menar hur kan man bli glad av straffpoäng? Men ja, för mig var det ett bevis på att vår träning fungerat och vi nu utökat antalet trav-växlar och således inte bara kan klara en max tid, utan även köra snabbare än min tiden.
.
Dressyren blev också till belåtenhet, då vi fick vår första 8a! Pirat var trött efter resan och en natt spenderad i en ny hage i regn, vilket inte kanske kan anses som optimala omständigheter men helt klart underlättade för mig. Våran vagn bråkade även en hel del med oss och beslutade sig för att helt överge sitt ena hjul 5 min innan vi skulle in på banan.. Som tur så var tävlingarrangörerna mycket vänliga och hjälpte oss i rasande fart att hitta en passande vagn att låna. Tur att man iaf har en flexibel ponny! "- Så Pirat nu går vi in på banan och ger järnet! Eller nej vänta stopp!! Eh, hjulet lossnade visst.. Kom vi byter vagn först. Så ja nu springer vi in på banan!"
.
I år kör vi dock i en högre klass så vi ska försöka hålla oss i skinnet och få godkända poäng i första hand. Hoppas också på ett lika trevligt väder och fina ekipage som vi fick se och uppleva förra året.
.
Så Värmland se upp, för här kommer vi!

Hälsing från skogen

Från mobilen: hej hej och hallå! Här kommer en hälsning från mig och de två russen! Vi har nu gjort oss hemmastadda här i torpet i skogen. I förrgår var vi ute på en lång, mer eller mindre frivillig, ridtur barbacka genom samhället och hälsade på spännande folk. Igår fick de vila upp sig, och idag tror jag att jag ska tömköra pirat lite efter vägen. Mest skritt, pga att jag lägligt nog har stukat min handled... Sedan ska jag försöka hinna med ett ordentligare dressyrpass i veckan också så jag ser vart vi står inför helgen. Annars blir det nog mest tömkörning med fokus på samling och rätt form nu i veckan. Hoppas ni har det bra i värmen!

Träning: delmål

En av de viktigaste sakerna när man ska träna hästar är att man har ett tydligt mål och sedan ser vilka delmål som behöver uppnås för att komma dit man vill. Utan delmålen blir det svårt att behålla motivation och utveckling av träningen, det blir svårt att veta hur långt man kommit och hur långt man har kvar. . Delmålen bör anpassas till målet, om det ligger långt fram i tiden blir delmålen fler. Har man dock satt upp ett kortsiktigt mål blir alltså antalet delmål naturligt färre. . Man kan ta som exempel: Mål= starta en dressyrtävling i lätt klass. Delmålen kan då vara ex. dressyrprogrammets delar. Man kan dela upp programmet med mål att behärska alla momenten var och ett för sig. När detta uppnåtts kan man sätta ihop dem i mindre grupper som körs efter varandra, för att slutligen behärska hela programmet med de olika delarna nogrant genomarbetade var och en för sig. Detta skapar en bra grund och gör det lättare att nå det slutgiltiga målet.

Sommar!

Nu är det alltså sommar. Hur gick detta tilll? En morgon när jag gick ut genom dörren för att besöka våren, var den bara här! Jag hade helt och hållet fredliga avsikter men som den kända sommar-skeptiker jag är så ville den gå hårt in från första början. Jag menar sommaren måste ju prestera mer än våren, så bara är det. Och denna vår har ju verkligen varit något speciellt, jag är helt tagen av dess ovanligt vackra invardering. Svala vindar mot kind, vackra färger att vila ögonen på, söta dofter av varierande karaktär runt varje krök. Ja våren är härlig, men nu är det alltså sommar.. Hm sommar, vad kan man skriva om den? Sommar-eksem, mygg och knott, solbränna, och sist men inte minst den otroliga temperaturökning som den envisas med att införliva varje år. Nej men det blir underbart.
.
Det finns ju faktiskt bra saker med sommaren också! Man kan ta sig fram överallt, de fina stigarna i skogen tar tinat fram, hästarna äter gratis mat direkt från marken, och framförallt så är det ju tävlingssäsong!! Det sistnämda är verkligen höjdpunkten på året för vår del, vilket helt klart väger upp allt det andra mindre positiva med denna årstid.
.
Så, låt oss välkomna sommaren och allt vad den innebär! Jag menar, dumt att göra något annat när den ändå redan är här.

Resa mot grönbetet

Idag reser vi de 42 milen ner till vår sommarstuga i Bergvik utanför Söderhamn. Första vändan blir idag med Pirat och ett annat russ vid namn Witterpir som ska följa med och umgås med oss i sommar. Min syster har börjat träna med henne nu under våren, och då kändes det som en naturlig lösning att hon får följa med oss under sommaren! Hoppas att Witterpirs ägare klarar sig utan henne i sommar. Vi ska ta så väl hand om henne så, vi lovar! . Sedan åker mamma och Elin upp till Umeå igen för att hämta vagnen och Strass, Elins halvblod. De kommer sedan ner på söndag, och undertiden är jag ensam med de två russen i stugan. . Så nu swishar vi iväg, E4an here we come!

Kålmans Pirat

.
Detta är alltså min ponny Kålamns Pirat! Han är född 1998 och är alltså 13 år, vilket jag anser som en alldeles förträfflig ålder. I unga år gick han som sagt som travponny, men detta fick ett hastigt slut då hans luftvägar sade stopp. Så nu ängnar han sina dagar åt olika typer av körning med mig och min syster eller ridning med sin förträffliga medryttare. Han har visat talang för båda delarna och är positiv till allt man ber honom om!
.
Han har bott hos oss sedan sommaren 2006, då vi fick honom av vår morbror. De första åren gjorde vi inte så mycket vettiga saker, men allt eftersom vi lärde känna varandra kunde vi vidga våra vyer. Vi har med hjälp från olika duktiga tränare utbildat honom helt från grunden, och allt vi kan har vi lärt oss tillsammans. Detta är en otrolig känsla som jag för allt i världen inte skulle vilja vara utan. Visst har det många gånger varit svårt, och nära till att ge upp men ingnting jag ångrar. Det roliga är att resan ännu inte är över, utan vi siktar på att detta bara är början. Vi har höga mål tillsammans och jobbar för att nå de alla!

En första presentation

Hej,
här kommer en första liten presentation av mig och min ponny Kålmans Pirat. Tänkte att det kanske är trevligt att få en bild av vilka vi är och vad vi pysslar med.
Jag heter alltså Sofia Håglin och är 22 år. Jag upptäckte för några år sedan tjusningen med körning, och började då direkt att träna med min ponny. Denna varelse är ett gotlandsruss på 13 år, som i ett tidigare liv sprungit runt på olika travbanor med mycket gott resultat. (Kanske svårt att tro, men Pirat har varit mycket hurtig och snabb. Men som sagt detta var ett tidigare liv...) Jag och min syster Elin har tillsammans jobbat mycket hårt med att skola om honom till en acceptabel kör- och ridhäst, vilket har varit en lång och spännande resa. Mycket arbete finns kvar, vilket känns roligt och utmanande.
.
Denna ponny betyder otroligt mycket för mig och han lär mig nya saker varje dag! Som namnet på bloggen antyder så är framtiden och allt den har att erbjuda vårat mål! Vi ska jobba för att få ut så mycket som möjligt av den och se till att det blir som vi tänkt oss.
.
I denna blogg kommer ni kunna följa mig och Pirat i vår vardagliga träning och på tävlingar, men jag kommer även skriva en hel del om allmän kör- och hästkunskap. Jag tycker att det är viktigt att sprida kunskap och idéer, så andra får möjlighet att ta del av erfarenheter som redan finns. Det tar så mycket längre tid att uppnå förändring om alla ska behöva göra samma misstag bara för att man är rädd att dela med sig eller erkänna att det finns något man inte kan! Varje enskilld människa behöver inte vara expert på allt, och om man inte motarbetar varandra kan man hjälpas åt att vara expert på något tillsammans. Det är vad jag tror fattas många gånger i hästvärlden, vilja att dela med sig och hjälpa andra.
.
Så om det är någon som vill veta vad jag tycket och tänker om olika saker och hur jag gör när jag tränar hästar kan ni alltså följa det på denna blogg.
.
Med vänlig hälsning, Sofia.