Lästips

Just nu känner jag en enorm lust att läsa bcker om körning! Jag hittade två stycken på stadsbiblioteket; Judging carriage driving och The encyclopedia of Carriage driving. Båda var mycket intressanta och informativa. Den första är skriven för domare eller körfolk I allmänhet som vill utöka sin kunskap om hur olika ekipage i olika klasser bedöms. Den är dock anpassad efter det engelska tävlingssystemet vilket gjorde det lite förvirrande, men ändå helt klart läsvärd. Man jämförde också körning i USA, Australien och några andra länder. Där framgick vad man bör fokusera på inom de olika nivåerna och olika typer av ekipage.

Den andra boken är en uppslagsbok där man kan hitta fakta om allt från vagnar och olika bett till olika typer av hästar och berömda körmänniskor. Också mycket läsvärd, men dock tror jag den gör sig bäst just om man vill slå upp något speciellt område och läsa om det! Ingen bok man sträckläser direkt.

Jag har även spanat en hel del på bokhandlar på internet efter annat relevant litteratur, och hittat flera böcker som jag definitivt vill införskaffa. Skulle vara trevligt med ett litet eget kör-bibliotek. Annars är jag mycket förtjust i bibliotek eftersom man ofta kan hitta bra böcker utan att behöva lägga ut en massa pengar på det! Vissa böcker tycker jag dock att jag vill ha i min ägo, då jag kan läsa dem hur många gånger jag vill, på vilket sätt jag vill och kanske även markera saker jag vill komma ihåg. Men jag måste ju helt klart utforska Söderhamn och Bollnäs biblioteks utbud av böcker om körning först!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback