Nu är den här!

Solens strålar söker sig in i mina ögon
Berättar om allt som finns att se
Huden värms upp
Kanske ändrar den färg
Alla ljud är nya och vill uppmärksammas
Jag sluter ögonen och öppnar mina sinnen
De riktiga
De som kan berätta om sådant som är sant
Jag sträcker mig girigt efter allt de har att ge
Försöker samla in
Skapa mig en bild av deras information
Vad är det de vill säga mig
Tonerna är höga, nästan gälla
Färgerna ljusa
Luften försiktigt varm
Det doftar sött av nyutsprunget liv
Dovt och starkt av det gamla, som försvinner för gott
En fladdrande tanke
Detta är bekant
Jag har känt så här förut
Bilden blir med ens tydlig
Jag öppnar mina ögon
Drar ett djupt andetag och välkomnar den
Våren


Behandlingsplan

Igår var vi alltså hos veterinären för vår dom. Pirat tyckte att det var en halvdålig idé att ge sig av, men efter lite övertalning (läs havre-muta) gick han med på att följa med. Vi började besöker med blodprov, för att sedan inleda den utförliga inspektionen av hans näsa och huvuds insida. De hittade inga infektioner någonstans, men däremot inflamation i både luftsäckarna och i slemhinnan i näsgången. Svullnaden i dessa vävnader kan orsaka tryck på nerver som kan resultera i huvudskakningarna och de anra symptomen. De gjorde även en röntgen av bihålorna, där ingen vätska kunde ses, vilket var skönt.
Veterinärens teori är att det är Pirats bronkit och astma som orsakat dessa svullnader som sedan kommit att störa omkringliggande vävnad. Det känns som en trolig förklaring eftersom han tidigare haft problem med närliggande saker kopplat till luftvägarna. Vi ska därför behandla honom med en kortison kur och inhalator (!!!) med kortison och bronkvidgande. Detta ska snabbt få ner svullnaden och förhoppningsvis försvinner de andra symptomen efter det.
Allt som frammanar skakningarna ska undvikas, så tillsvidare har vi stränga restriktioner på vad vi pysslar med och får således hålla oss till mycket oprovocerande korta promenader. Hoppas detta fungerar nu! Peppar, peppar.

En trött Kålmans i röntgenrummet.

Nya selunderlägg!

Nu har de nya selunderläggen kommit, och så även de nya delarna till selen. Can't wait to try them on the ponies! De kommer bli så stiliga så. Det rosa är Witterpirs och det blå Pirats!


Vagns service

I helgen har vagnen fått en välbehövlig genomgång. Jag är lite dålig på att smörja och hålla efter den under vintern eftersom den inte plockas isär någon gång.
Vi kör alltså med en NHS vagn, vilken går att plocka isär vid transport. Därför finns det många skruvar, muttrar och gängor som måste hållas efter för att fungera väl.
Jag införskaffade en multispray på biltema som fungerade utmärkt. Den både rengör, driver ut fukt, smörjer och skyddar mot rost! Hur bra som helst.
Jag började med att plocka lös alla skruvar, spraya dem, torka av dem med en handduk, spraya igen, och sedan skruva fast dem. När jag skruvade så skruvade jag av och på några gånger för att smörja gängorna på bulten och muttern mot varandra.
Nu är vagnen glad igen och framförallt har jag bättre samvete nu när jag vet att allt är smort ordentligt! Tänker mig att jag dessutom ska försöka smörja lite mer varje gång jag plockar isär den, så att vagnen håller sig fräsch länge.


Eller inte

Fick ett telefonsamtal sent igår eftermiddag där jag fick veta att veterinärbesöket skjuts upp till nästa vecka. Mindre kul, men de hade dock en bra anledning, nämligen att delen de beställt till endoskopet för att kolla Pirats luftsäckar inte levererats i tid. Det var en giltig ursäkt tyckte jag. Jag gillar hur de går in för att hitta vad som är felet, sådant är ovanligt och uppskattas!


Veterinären imorgon

Hoppas på besked imorgon. Håller tummar och tår. Snälla, gör så att det är något fel på Pirats bihålor, luftsäckar eller vad som helst. Hoppas de hittar något fel. Hoppas hoppas!

Bilder 14-15/4

I början:


Efter en stund:

Helgens träning

Så är vi tillbaka till vardagen igen efter det lilla avbrott som helgens resa bjöd på. Jag och Witterpir var i Flarken och tränade för Susanne Ankermark. Vi körde ett pass på lördagen och ett på söndagen. Vi har fått med oss många bra tips för framtidens träning, och inte minst flera bra förklaringar som resulterat i en omläggning av Witterpirs träning de närmsta månaderna.
Det är knepigt när man har nuläge och målbild, men inte vet hur man ska ta sig mellan dessa. Då är en bra tränare guld värd. Trots att jag verkligen försöker göra saker systematiskt och inte gå för fort fram så fick jag tänka om efter söndagens körpass. Jag insåg då hur stel Witterpir egentligen är i sin överlinje, och allt vårat arbete framöver kommer läggas på att få henne att slappna av, både psykiskt och fysiskt.
Ingen har någonsin kommenterat hur Witterpir ser ut när hon springer, men när någon säger att ens häst inte ser glad ut i ögonen så känner man verkligen att man måste göra något åt saken! Så nu ska vi skapa ett lugn som gör att Witterpir förstår vilken typ av arbete jag vill att hon utför, och samtidigt mjuka upp musklerna för att möjliggöra detta. Hon ska framför allt lära sig att det är okej att söka sig till en lägre form, och att det är där hon ska gå för att hon trivs där.
I mitten av söndagens körpass, när jag blivit mindre skeptisk till hur jag skulle åstadkomma detta, märkte jag skillnad på hur hon rörde sig. Jag bad Susanne att visa mig exakt vad jag skulle kolla på, och hon pekade på rörelsen uppe på korset, övertrampet och vinkeln i hasen. Det var så tydligt. För även om jag vet att alla dessa delar är viktiga är det svårare att veta hur man ska ändra på något som inte fungerar. Vad gör jag om min häst inte vinklar sig i hasen, Så fort jag började lita mer på att Witterpir ville arbeta på rätt sätt, lät henne få känna efter, och berömma rätt saker så blev hon mycket lugnare och frustade massor.
Jag tror stenhårt på det här! Nu känner jag mig mer peppad på att träna Witterpir också, eftersom jag nu känner att alla pusselbitar jag sprungit och plockat upp här och där, för att sedan upptäcka att det är bitar från flera olika pussel, känns mer sammankopplade. Kanske kan jag urskilja mönstret jag letat efter ändå. Om vi tränar rätt nu och får ordning på byggstenarna så tror jag att de flesta av våra problem kommer lösa sig av sig själv. Det känns hoppfullt, konstigt, men hoppfullt!

Det går trögt

Det står väldigt stilla här just nu, ber om ursäkt för det. Brist på svarta russ framför vagnar gör tyvärr så att min motivation är väldigt låg just nu. Hoppas varje dag på att ett mirakel ska ha skett och att han är frisk igen, men eftersom så såklart inte sker så står vi stilla.
Witterpir ska dock få åka iväg på träning till helgen, och det ska bli spännande! Det ska bli kul att se om vi kan få lite feedback på det vi har problem med. När jag anmälde mig så var det för att åka med Pirat, men blir det alltså itterpir, och lika bra är väll det.
Imorgon ska jag prata med veterinären igen och se om de för ovanlighetens skull kan komma med något konkret att säga. Tror att jag ska konsultera en mer långväga veterinär om vi inte får något bra svar från vännäs. Mne det går trögt på körfronten just nu, riktigt trögt.

Vår kära gamla vagn

Vår gamla vagn har fått vara med om många spännande körturer tillsammans med oss. Innan vi adopterade den så lekte den tillsammans med ett annat litet travruss, men jag har en svag känsla av att vi ställt den inför prövningar som de flesta vagar varken kunnat drömma om och säkert gärna suppit.
Vi har rest genom halva Sverige tillsammans, från Lycksele i norr till Kil i söder, och sprungit såväl dressyrprogram som maraton hinder. Den har tagit oss över stock och sten, färdats på okänd mark, och ständigt varit beredd på nya äventyr.
Tillslut började den dock känna av sviterna av vårat umgänge. Det började med ena hjulet som blev lite snett, men det gick att köra ändå. Sitsen lossnade, men vi skruvade fast den igen. Ryggstödet lika så. Efter körtävlingen i Lycksele 2010 blev den dock aldrig sig lik igen, och det gick det snabbt utför. Det hade då gått så långt att vagnen kände att den behövde påkalla omgivningens uppmärksamhet för att vi bara ignorerade den. Mitt under framkörningen hörs ett susande ljud från ena däcket, Elin böjer sig ner för att se vad det skulle kunna vara. Jag hinner bara höra ett "Oj då!" och sedan smäller det. Hästarna flyger åt alla håll, och några skriker till och frågar vem det är som skjuter. Pirat gör ett litet skutt och konstaterar sedan "Jaha, det är bara min vagn som låter igen". När Elin tittat ner hade slangen trängt genom däcket och bildat en stor balong på utsidan, innan den sprängdes.
Efter tappra lagningsförsök som inkluderade tre stressade, om än förvånansvärt händiga och påhittiga tjejer, en man, hans bilverkstad, och en stor mängd verktyg, fick vi dock släppa tanken på ett maraton med denna vagn. Vi fick då låna en tillfällig ersättare som kunde tänka sig att springa med oss, utan att flyga i bitar.
Själva vagns-ramen har alltid varit mycket hållfast, så för Pirats del har det alltid varit säkert, det är mer de andra delarna som haft åsikter. Efter detta så körde vi dock mycket sparsamt med vår kära gamla vagn, och hösten därpå kom våran nya bruna flamma, som fått ta över kollen som atlantångare/skogsmaskin/racerbil/glidar fordon. Den sköter sitt jobb med bravur, men ibland kan jag inte hjälpa att sakna dagarna med vår första gamla vagn. Tänk så mycket galet vi gjort tillsammans! Den nya har mycket att lära av sin föregångare, det krävs en del av en vagn för att få hänga med oss. Mamma blir alltid smått förskräckt om jag kör i ett gupp eller på en is kant av något slag. Hon hävdar att "vagnen kan ju gå sönder", men då svarar jag alltid samma sak: "den vagn som inte klarar av att köra över gupp i skogen, korsa en is kant, eller något liknande, är ingen vagn jag skulle sätta mig i, och framförallt inte spänna min ponny framför". Sedan att man ibland får byta ut delar som blivit dåliga, eller dra upp dem ur diken när det inte blivit riktigt som man tänkt sig, det är en del man får räkna med. Vi försöker öva upp den bruna förmågan så gott vi kan, det går framåt, och jag har både Witterpir och Pirat till hjälp, så det är inte så svårt.

Säkerhet

Säkerhet är som jag sagt tusen gånger väldigt viktigt då man kör. På våran vagn har vi ett första-hjälpen-kit som följer med på alla körturer. Där har vi:
- Förband, plåster, kompresser mm.
- Sax
- Kniv
- Extra gummiremmar till slaggjorden
- En lös läderrem att skarva med
- Tejp
- Pannlampa
- Sockerbitar
- Skiftnycklar
- Insektsnyckel, till skacklarna
Sedan har vi även ett grimskaft hängande på vagnen. Bra att ha om man av någon anledning behöver överge sele och vagn och gå hem, eller om något går sönder och behöver knytas ihop. Jag känner dock att jag behöver kompletera med en extra kniv fasttejpad på själva vagnen. Det har vi alltid då vi kör maraton, och så även på den gamla vagnen. Om vagnen välter och Pirat snabbt behöver komma loss så kan man inte gärna vänta på att plocka fram något ur en väska..
Vi har som tur är aldrig behövt använda några knivar vid våra körturer. Vi har någon gång fått tejpa fast något som lostnat (läs ena däcket på gamla vagnen..), byta ut en rem som vi tappat, samt plocka av vagnen när vi fastnat och gå en bit. Inget värre som tur är, men man vet aldrig. Körning är en fartfylld sport, och även o an är medveten om riskerna och kör försiktigt så kan det hända oväntade saker! Med lite extra säkerhetsutrustning har man kommit en bit på väg i alla fall.