Tävlingar 2011

Tävling Umeå:
Årets första tävling som alltid är lika spännande! Pirat skötte sig bra och var glad över att vara tillbaka på banan igen efter vintern. Fin insats från Pirat!
Trevlig precisionsrunda också, även om jag höll igen lite väl mycket och körde på säkra kort.

Tävling Lycksele:
Det blåste mycket och Pirat var spänd och pigg. Vi gjorde så gott vi kunde, men vi hade lite för många utflippningar i dressyren för någon bra placering. En typisk Pirat och Sofia tävling då vi blandade super fina moment med helt oacceptabelt dåliga.
Vi körde vår andra godkända maraton någonsin, jag lyssnade på min groom och Pirat var laddad till tänderna. All vinterns intervallträningar gjorde sig till känna och Pirat klarade utmaningen galant.
Tävling Kil:
Pirat var trött efter den långa resan och gick väldigt öppen. Sprang mest omkring och var svår att kommunicera med.
Precisionen gick bättre och Pirat taggade till. Detta var första tävlingen vi galopperade genom flera portar och sträckor.
Tävling Sala:
Vi körde vår första Nat MSV. Vi var nöjda eftersom vi var medvetna om att vi hade en bit kvar till den nivån i dressyren. Jag tycker dock att det är viktigt att man inte är rädd för att gå upp lite i klasserna, eftersom det ökar medvetenheten om vad man måste förbättra och eventuellt förändra för att utvecklas i rätt riktining.
Precisionen gick strålande och vi hade den snabbaste tiden, och endast en boll ner.
.
Vi fortsatte sommaren med mer träning och uppladdning, inför stundande tävlingar. Med ytterligare tre tävlingar i sikte, starkare och mer motiverade än någonsin bytte vi dock hastigt ut klockade intervallpass och programkörning mot hängmattor och ovisshet. Så här i efterhand är jag enormt tacksam för den tid vi fått att lära känna varandra på nya sätt och helt strukturera om våran träning. Inget ont som inte har något gott med sig, brukar det heta! Jag hoppas det gäller oss också, svaret får vi i vår när tävlingssäsongen drar igång. Hoppas ni alla lyckas hålla modet uppe, trots konstigt väder och ständigt mörker. Snart är det ljust ute igen, och då har man igen allt jobb som man lagt ner under vinterhavåret. Det syns så väl vilka som använt vintern till att träna och vilka som inte har det. Ett som är säkert är i alla fall att jag och Pirat satsar på 2012 års tävlingstermin, visst gör ni det med?

Kommentarer
Postat av: Else-Marie Vikström

2012-01-01 @ 15:00:24
URL: http://www.123minsida.se/KvarnrisHast
Postat av: Else-Marie Vikström

Hej ! Vi ses på tävlingsbanan i vår ! Vi grundtränar för fullt. Minst 6-8 timmars snöpulsning, klättring, ridning runt träd och skritt träning per veckaper häst. Nu ska vi börja på uppmjukningsträningen och skolorna på banan med Anna vår instruktör. Tömkörning och löshoppning med cavaletti är jättebra om underlaget är bra, vilket det inte varit sista veckorna. Sedan blir det långsam trav och galopp träning innan vi startar dressyrträningen i ridhuset i Flarken. Stickan tränas varannan dag. Det fungerar bra för honom. De andra dagarna rider jag Flack. I år har det verkligen varit härligt, att träna eftersom vi kunde köra vagn ända till veckan före jul. Dagarna är så korta, men eftersom jag inte jobbar hinner jag ändå. Jag tycker synd om er andra. Det blir ganska stressigt, att hinna träna på vintern medan det är ljust.

Ha det bra !

kram Elle

2012-01-01 @ 15:19:35
URL: http://www123minsida.se/KvarnrisHast
Postat av: Else-Marie Vikström

Hej ! Vi ses på tävlingsbanan i vår ! Vi grundtränar för fullt. Minst 6-8 timmars snöpulsning, klättring, ridning runt träd och skritt träning per veckaper häst. Nu ska vi börja på uppmjukningsträningen och skolorna på banan med Anna vår instruktör. Tömkörning och löshoppning med cavaletti är jättebra om underlaget är bra, vilket det inte varit sista veckorna. Sedan blir det långsam trav och galopp träning innan vi startar dressyrträningen i ridhuset i Flarken. Stickan tränas varannan dag. Det fungerar bra för honom. De andra dagarna rider jag Flack. I år har det verkligen varit härligt, att träna eftersom vi kunde köra vagn ända till veckan före jul. Dagarna är så korta, men eftersom jag inte jobbar hinner jag ändå. Jag tycker synd om er andra. Det blir ganska stressigt, att hinna träna på vintern medan det är ljust.

Ha det bra !

kram Elle

2012-01-01 @ 15:20:09
URL: http://www123minsida.se/KvarnrisHast

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback