Vänja vid bjällerkrans?

Även om det ännu inte finns någon snö så har jag super vintriga känslor just nu. I mitt sinne ser jag bara; en meter djup snö, frost på fönster rutorna, och ångande andetag, inget annat! Detta, i kombination med diverse årstidsrelaterad musik, har fått mig att längte efter att köra rissla (för första gången i mitt liv förövrigt). Jag har kört rissla tidigare, men aldrig längtat efter det på detta vis. Kan inte riktigt förstå varför, men så är det iaf.
.
Dagen kommer därför att bjuda på invänjning av bjällerkransen. Det finns en sådan i vårat stall som Witterpir brukar köra med på vintern, men Pirat har aldrig provat den. Vet egentligen inte om han behöver någon invänjning, eftersom ljud av olika slag inte längre är ett problem för honom, men bäst att ta det säkra före det osäkra. Brukar man träna dem att gå med bjällerkrans? Nåväl, annars får väll Pirat vara undantaget, han är ju van.. Men risslan får vi vänta med att öva på att dra, av förklarliga själ. (Någon har nämnt för mig att det kanske inte riktigt är en meter snö än, förstår inte alls.. Men jag får väll lita på de visare!) Så tills underlaget tillåter kör vi runt i vår vagn, med bjällerkrans, så det så!

Kommentarer
Postat av: Anna-Carin

De hästar som jag har haft bjällra på har jag tränat innan.

Vi skjutsade ridklubbens lucia för många år sedan å då gick jag runt med bjällran och skramlade samtidigt som jag gav de mat.Så även efterföljande i luciatåget skulle vara vana med ljudet.



De hästar jag har haft här uppe i norrland har jag tömkört med bjällran på det första. Allt för att minimera att något lebbigt händer i vagnen.



Hade en tanke om att få till ett julkort med mina små grabbar med tomteluva parvagnen och bjällra... men SNÖN fattas. Å så skulle jag vilja köpa en bjällra till så det inte blir orättvist om vem som får ha den på sig.



Har förövrigt min bjällra hänger i stallet och brukar peta till den lite nu och då när jag pysslar med grabbarna. Även under vår och sommar så även om jag inte hunnit med å tömköra med den än så har de hört ljudet.

2011-12-01 @ 19:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback