Russ och deras mentalitet

 

Det är ofta helt och håller dagsformen som avgör dagens resultat när det gäller mig och Pirat. Bra förberedelser är såklart viktigt, men det som verkligen spelar roll är hur förutsättningarna ser ut för dagen. Om vi tar två olika dressyrtävlingar som exempel, samma träningsupplägg och förutsättningar, så kan den ena dagen resultera i att jag har fullt sjå att hålla honom innanför staketen och i någolunda rätt gångart, medan den andra dagen ligger min uppgift i att se till att vi över huvud taget rör oss framåt! Man kan också titta på två olika konditionspass i skogen, där jag ena passet kan sitta och göra halvhalter hela tiden för att han verkar vara laddad med dynamit och det andra passet så springer han och tittar på träden och fåglarna, fortfarande framme och svarar bra på hjälperna men med ett helt annat fokus...

Det är verkligen spännande att köra Pirat, för varje gång jag hoppar upp i vagnen väntar mig en ny upplevelse och det finns verkligen inte rum för tristess eller leda. Nejdå, umgås man med sånna svarta russ som jag har så får man vara beredd på överaskningar, positiva som negativa. Men som jag diskuterat med en vän, som förövrigt också är en russägare, det är nog det som är charmen med de små varelserna. Att aldrig riktigt veta vad man ska förvänta sig. Så om du vill ha något förutsägbart och hädelselöst skaffa inte ett russ, för då blir du definitivt besviken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback