Vilken typ av brösta?

Vad ska man använda för att hästen ska dra på rätt sätt? Spelar det någon roll, eller gör det detsamma?

Jag anser att det viktigaste är att selen passar hästen, sedan också vilken uppgift de ska utföra tillsammans. Det optimala varierar från häst till häst, man kan inte generalisera att alla hästar ska köras med en rak brösta eftersom anlggningsytan vid bringa och bog varierar lika mycket som det finns körhästar.

Till Pirat har jag alla tre alternativen, en loksele, en bröstsele och en fransk coller. Han går nästan uteslutande med collern eftersom han drar bäst i den, men de andra avänds ibland de med. Som med många mindre ponnyer är utrymmet mellan bogspets och luftstrupe ganska litet, vilket gör att den raka brösta som passar honom måste vara rätt smal för att inte störa rörelser eller andning. Detta skapar ju dock ingen optimal ergonomi i dragläge, eftersom anläggningsytan blir liten. Med den franska collern däremot fördelas trycket över en mycket större yta upp vid bogen, halsen och över bringan, vilket gör att han gärna lägger tryck i bröstan och drar bra. Lokselen använder jag nästan bara om han ska tra andra saker än vagnar, ex någon stock eller så, eftersom den är lite otymplig att träna annat i. Innan jag skaffade mig den franska collerbröstan anvnde jag dock flitigt lokselen om jag skulle träna i uppförsbackar.

Pirat i sin raka brösta, 2009.

Pirat i sin collerbrösta, 2011.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback