Arbete från marken



Så här ser vi ut när vi arbetar från marken. Jag+ponny+träns+2 st dressyr spön. Folk brukar titta lite konstigt på mig när jag plockar fram mina spön och går iväg ut i skogen med Pirat.. Undrar vad de tänker om mig egentligen.
Tidigare då vi jobbat på detta sätt har jag endast haft ett spö, men att ha två stycken är helt överlägset, eftersom man då både får en till hjälp även på yttersidan.
.
Det blir ungefär som en blandning mellan tömkörning och ridning. Man får en närkontakt som är svår att skapa mellan ett par tömmar, vilket gör att man får väldigt snabb respons på alla hjälper. Man kan även korigera små detaljer i större utsträckning, eftersom man inte är begränsad till tömmar som löper genom två fasta två ringar. För även om man vill komma till läget att hjälpen från handen blir nästintill obefintlig kan det underlätta om man kan göra justeringar i kontaken i olika riktning. Jag hamnar ofta rätt lågt med mina händer när vi arbetar så här. Tror det är en blandning av Pirats svaghet just nu och att det är rätt jobbigt även för mig att hålla upp händerna i rätt höjd och samtidigt behålla mjukheten och vara stilla. Och måste jag välja får handen hellre vara lite låg, bara den inte stör! Så tömkörning i all ära, men detta är också en mycket användbar metod.
.
Just nu ligger vårat fokus på att stretsha och träna upp överlinjen igen. Den har ju helt försvunnit, vilket känns väldigt tydligt då vi tränar också. När Pirat går i den låga formen han har på bilden blir han trött efter bara 2 minuter. Så det är vår nya grej, 2 minuters arbete på tygeln, sedan 1 minut med lång. En ny typ av intervallträning? Känns i vilket fall som det! Två veckor till med denna långa låga träning, sedan hoppas jag på att nog med muskler infunnit sig för att vi ska kunna fokusera på mer spännande övningar än att gå i rätt form. Det är ju som bara början, inte det som ska utgöra hela arbetet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback