Del 1: Alla hästar bör tränas!

Precis som människor har alla hästar olika förutsättningar för arbete, träning och tävling. De har alla dock en gemensam nämnare, just att de är hästar. Vad är då en häst? Min egen definition lyder nog något i stil med; ett relativt stort däggdjur som är formad för ett liv i flock som ständigt är i rörelse, sökandes efter mat. Vad säger detta då om hur vi bör hålla hästar för att de ska må bra? Vi måste se till att de i största möjliga mån får en flock att umgås med och mat att äta stora delar av dygnet. Så långt är nog de flesta med. Men hur var det med strövandet? Det blir med ens lite svårare att ordna när vi håller våra hästar som vi oftast gör. De står oftast i en mindre hage, och box eller spilta om natten. Vissa hästar går visserligen ute dygnet runt, vilket kan vara bra, men är tyvärr sällan i närheten av något strövande i alla fall.
.
Med detta som underlag kan man därför tänka sig att det krävs en insats för att tillfredställa hästens behov av rörelse. Om detta sker genom dressyrträning på bana, intervallträning i terrängen, eller promenader i skogen, är upp till var och en, beroende på ens egen situation och intresse,  och hästens tillstånd och förmåga. Det viktigaste är att alla friska hästar får röra på sig i en tillräcklig mängd. Jag ser inga problem med att träna unga hästar, men jag vet att många tycker det är ett svårt ämne. Självklart ska växande djur alltid ta det lugnt i sina tillväxtperioder och inte utsättas för påfrestningar större än de klarar av. Men, jag tror att det är en långt större risk att ta, om man låter sin häst vara tills den är 3-4 år och sedan förväntar sig att den ska vara redo för en framtid i rörelse. Fram till och med tre års ålder bygger hästar nämligen den övervägande del muskelmassa den har resten av livet, samt stärker skelettet för senare påfrestningar. Låter vi då våra unghästar vila sig in i det vuxna livet gör vi dem en stor otjänst!
.
Hade jag en åring skulle jag inte tveka att ta den på promenader varje dag, den får röra sig samtidigt som den får nya intryck. Tillbaka i hagen eller boxen kan den sedan smälta dessa intyck under resten av dygnet som ägnas åt att stå och vila. En tvååring skulle jag inte vara rädd för att tömköra kortare pass och lära den hur man arbetar korrekt, samtidigt som allt spännande fortsätter att utforskas. Från och med tre år skulle jag öka träningen i takt med att kroppen växer och att psyket utvecklas. Hur man än väljer att göra så tycker jag att man ska tänka på att det är de leder, senor och muskler man tränar upp när hästen är ung som man har flera år senare då man väljer en lite extra snäv väg, gör en riktigt samlad piruett, eller dundrar fram i skogen i fullaste galopp.
.
Träning sker nämligen inte enbart för att förbättra en viss typ av prestation, som att hoppa högre eller köra snabbare i hinder, utan för att hästen är gjord för att vara i rörelse stora delar av dygnet. Träning för rörelsens skull, helt enkelt! Det kan vara lätt att glömma allt detta när man står i stallet en regnig och kall Tordags kväll och man inget annat vill än att komma hem. Jag säger inte att man måste träna hästar varje dag, året runt. Men för mig är det ofta så att de dagar jag känt mig minst motiverad också blir de dagar jag minns bäst. Då har man som minst krav på sig själv och det mesta kan bara bli bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback