Tömkörning x2

Dagen fick bjuda mig på två tömkörningspass idag. Principen var dock inte riktigt tag två få en på köpet! Nej då, så roligt ska vi inte ha det. Det var snarare tag två och jobba lite extra! De två russen alltså.. Vi  kan väll säga att de ser till att jag också verkligen får arbeta, men det är bra. Saker som man får gratis är ofta rätt värdelösa.
.
Det är verkligen lärorikt att arbeta med två så olika hästar som Pirat och Witterpir på samma dag. Man får verkligen hålla sig skärpt hela tiden och fokusera på det som ska göras. Jag skapar en målbild och ser sedan till att vi når dit, mer eller mindre.
.
Witterpir är lätt att arbeta med om man lärt sig hur man ska hantera hennes små personliga kriser. De yttrar sig dock oftast i menlösa protester, som man enbart genom att ignorera, lätt kommer undan. Innan Elin började köra henne hade hon endast pysslat med travträning, vilket gjorde att hon av den anledningen behövde arbetas ganska mycket med. De tränade mycket på sidförande hjälper i vagnen, så jag märkte idag när jag tömkörde henne att det gick lättare än vad jag trodde. Witterpir älskar bommar i alla former, så det är inte direkt svårt att övertala henne att arbeta över dessa.
.
Pirat vill gärna leka antingen myrslok eller giraff då han går över bommar, helst den förstnämnda. Det är när jag säger åt honom att det inte är okej att gå och nosa på varenda bom man går över som giraffen kommer fram. Låt mig meddela att ingen av hans imitationer är särskillt uppskattade.. Vi försöker alltså bibehålla vår lodräta huvudplacering och en mycket hurtig och aktiverad skritt, även över pinnar. Mot slutet blev det helt klart som jag ville, ibland lite bättre till och med! Jag gillar när han gör så, det blir så mycket lättare att acceptera hans mer teatraliska sida då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback