Vecka 46

Måndag- Promenad och arbete från marken
Tisdag- Tömkörning, sidförande
Onsdag- Tömkörning, bommar (!)
Torsdag- Promenad
Fredag- Arbete från marken, halter
Lördag- Skritt med vagnen (!!!!!!!)
Söndag- Tömkörning, bommar
Åh det ska bli så roligt! Nu känns det som om vi är påväg tillbaka på riktigt. Jag hade egentligen satt v 48 som vår "gå-med-vagnen-för-första-gången vecka" men jag tror verkligen att vi behöver avancera i styrkenivån på vårt arbete. Pirat tar sig lite väl mycket friheter då vi tömkör kan vi säga. Lite väl många dikesbesök.. och eftersom jag inte orkar flyga med honom hur mycket som helst så skulle det kännas bra att sitta i något som sitter fast på honom när han flyger runt. Där kommer ju vagnen in rätt lägligt.
.
Han verkar dessutom behöva lite mer intensivt muskelarbete. Det känns nämligen som att vi landat på en platå nu (i vår utvecklingskurva) och för att inte fastna på den längre än möjligt behövs tillräckligt med avancemang i träningen utan att det blir för mycket. Det är ofta en fin balansgång, speciellt om man haft en skadad häst, som tidigare varit igång på högre nivå. Men känner man sin häst så blir det väldigt tydligt vart man ligger för tillfället.
.
Fredagens träning kanske också ser lite konstig ut om man bara läser arbete med halter, men jag har resonerat så att eftersom vi är helt totalt urkassa på att göra halt på ett korrekt sätt, så övar vi inte på det förrän vi är tillräckligt stadig i rörelse. (Vi har självklart stannat, men det är inte samma sak som att gör halt. Hittills har det varit lång töm och endast röstkommando som gällt.) Nu tycker jag att Pirat orkar gå i den form jag vill att han gör halt i så då kan jag även kräva att han bibehåller den även stillastående. Detta kommer helt klart bli vår största utmaning just nu, eftersom ja som sagt.. vi är verkligen sämst på att göra fina halter! Men det ska det alltså bli ändring på från och med Fredag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback