Om att ta beslut.

Att ta ett beslut är aldrig lätt, i alla fall tycker jag det är svårt. Antingen blir det rätt eller så blir det fel. Resultatet från ett beslut kan aldrig ligga någonstans i mitten. Konsekvenserna kan bli annorlunda i olika situationer, men resultatet blir antingen som man önskade eller inte. Det tror jag är viktigt att alltid ha i åtanke.
.
När jag tog beslutet om att satsa på Pirat och ge honom chansen att bli frisk så visste jag att det fanns två utgångar som båda var lika möjliga: att han kommer hem och blir frisk, eller att han inte gör det. Jag har bestämt mig för att jag vill arbeta för det här, det är mitt beslut. Man får dock inte hamna i villfarelsen om att det hade varit så, oavsett situation. Jag har hela tiden varit bestämd på punkten att jag inte vill utsätta honom för något han inte kommer klara, fysisk eller psykiskt, och jag vill ha en god prognos. Med detta i ryggen tog jag mitt beslut.
.
Det är viktigt att vara objektiv i alla sina beslut, hur svåra de än är och vad de än gäller. Det är endast den som har makten att ta beslutet som kan se hela bilden och därför handla rätt. Man kan inte strunta i beslut, de finns alltid kvar, frågan är bara hur mycket skada som hunnit ske innan man bestämmer vad man ska göra åt saken. Folk i allmänhet borde nog bli bättre på objektivitet och realism. Ställa sig frågor som "Vad står vi inför, egentligen?" och "Vilket resultat vill vi nå med vilken ansträngning?". Först då får man en ärlig utgångspunkt, och därfrån kan man ta sitt beslut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback