Veckoplanering

V. 39 Skritt 5 min x 3
V. 40 Skritt 10 min x 2
V. 41  Skritt 10 min x 2
V. 42 Skritt 10 min x 3
V. 43 Skritt 20 min x 2
V. 44 Skritt 20 min x 2
Om allt väl så här långt är det sedan är det dags för igångsättning!
Fortsatta veckor i skritt med lite mer muskelarbete.
.
Som tidigare sagt så kommer vi skynda löjligt långsamt, vill verkligen inte att något ska gå fel i onödan. Denna stillsamhet är ju helt onaturlig och är inte bra för varken muskler eller leder. Därför är det extra viktigt att inte glömma bort dem vid en igångsättning. Det som går snabbast att bygga upp, och som är mest påtagligt, är konditionen, sedan kommer musklerna och sist leder och ligament. Det är, oturligt nog, också dessa som är svårast att avgöra om de är redo för den påfrestning man ska utsätta dem för. För att undvika överansträngning, och kanske ledinflamation som följd, ska man därför öka träning och belastning i små doser och alltid se till att den är varierad. Olika typer av underlag är bra, så länge de inte är för mjuka!
.
Man ska vara mycket noga med visitering och palpering av ben varje dag för att snabbt kunna upptäcka förändringar från det normala. Vem vet vad hästarna har för sig om dagarna. Vissa stoppar in pinnar på olika konstiga ställen har jag hört, vad det ska käna till har jag dock inte lyckats räkna ut. Vissa är väll mer korkade än andra helt enkelt, så måste det vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback