Säkerhet

Säkerhet är som jag sagt tusen gånger väldigt viktigt då man kör. På våran vagn har vi ett första-hjälpen-kit som följer med på alla körturer. Där har vi:
- Förband, plåster, kompresser mm.
- Sax
- Kniv
- Extra gummiremmar till slaggjorden
- En lös läderrem att skarva med
- Tejp
- Pannlampa
- Sockerbitar
- Skiftnycklar
- Insektsnyckel, till skacklarna
Sedan har vi även ett grimskaft hängande på vagnen. Bra att ha om man av någon anledning behöver överge sele och vagn och gå hem, eller om något går sönder och behöver knytas ihop. Jag känner dock att jag behöver kompletera med en extra kniv fasttejpad på själva vagnen. Det har vi alltid då vi kör maraton, och så även på den gamla vagnen. Om vagnen välter och Pirat snabbt behöver komma loss så kan man inte gärna vänta på att plocka fram något ur en väska..
Vi har som tur är aldrig behövt använda några knivar vid våra körturer. Vi har någon gång fått tejpa fast något som lostnat (läs ena däcket på gamla vagnen..), byta ut en rem som vi tappat, samt plocka av vagnen när vi fastnat och gå en bit. Inget värre som tur är, men man vet aldrig. Körning är en fartfylld sport, och även o an är medveten om riskerna och kör försiktigt så kan det hända oväntade saker! Med lite extra säkerhetsutrustning har man kommit en bit på väg i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Catherine

Hej!



Jag heter Catherine och bor i norra hälsingland.

Vill bara sätta ett litet avtryck och tala om att du har en mkt trevlig blogg som jag har följt i det tysta en ganska lång tid nu :)



I mitt stall finns också två ponnyer, en gammal pensionär (korsningsponny kat B) samt en shettisflicka. För tre veckor sedan miste jag min ridhäst i tarmvred, så nu har jag bestämt mig för att satsa på körningen fullt ut istället.



Jag kommer att fortsätta följa din blogg :)



Trevlig Påsk!

/Catherine

2012-04-05 @ 08:42:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback