British Driving Society

Tänkte börja med att visa några bilder från körtävlingen vi besökte under vår vistelse i England. Det var en tävling i sk Traditional driving, och är därför uppbyggd på ett annat vis än en FEI tävling.
De började med att ställa upp sig på rad, där dommaren gick från ekipage till ekipage och bedömde deras utrustning, anspänning och allmänt utseende.
 
  
Ekipagen visade sedan upp sig för dommaren samtidigt. Domaren ropade ut vilka rörelser denne ville se, som till exempel åttvolt, körning på enhandsfattning etc.
 
När domaren fått se allt den ville ställde de åter upp sig på en linje som avslut.
 
Den här gentlemannen med sin fina grå Welshponny var mina favoriter! (Observera hatten. Jag vill ha!) Otroligt snyggt ekipage på alla vis.
 
Jag hade dock lite svårt att hänga med på motiveringarna när någon korades som vinnare, eftersom det inte alltid var den som såg finast ut, körde snyggast, eller vars häst arbetade bäst som vann. Det fanns nog ett annat kriterium som jag inte var medveten om. Fina ekipage var det gott om i vilket fall, och det var verkligen en rolig upplevelse!
 
Inte oväntat så tog de utsendet på sin egen klädsel såväl som vagnar, selar och hästar på fullaste allvar! Körningen i sig var inte fullt så viktig för alla. Men visst var de stiliga allihop?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback