Körning i mitt hjärta

Februari kan verkligen vara en ruskigt kall månad, det kan inte ens jag förneka. Viktigt att dock inte tappa motivationen för det, eftersom hur kallt det än må vara så är det bara ett kort tag kvar till tävlingssäsongen börjar! Jag ska försöka lägga upp en mer långsiktig plan för Pirats träning de kommande månaderna. Förra året kände jag att formtoppen kom lite väl tidigt. Det berodde helt klart på att jag lade in det intensivaste arbetet i maj och juni, resultatet blev då en super speedad och välträna häst i full tävlingskondition i juni och en rätt trött häst hela juli och början av augusti.
Om man tränar tillräckligt mycket så får man, vare sig man vill det eller ej, någon form av formtopp. Man kan dock förlänga, förminska och specificera den om man tänker efter i god tid. När vill jag att vi presterar som bäst? Är det under en specifik tävling eller kanske under två hela månader vi måste vara på topp? Jag rekomenderar att det mesta av konditionsträningen förläggs under vinter och tidig vår, för att sedan ersättas av muskelarbete och teknik träning. På så vis har man det man behöver i konditions och styrke väg och kan fokusera på att förbättra det man redan erhållit. Underhåll behövs såklart, men om man tränat rätt innan tävlingarna börjar slipper man trötta ut hästen mellan tävlingarna, och den kan få den åtrhämtning som så väl behövs.
Det här med träningen av en körhäst är verkligen ett pussel, men bidrar mycket till varför jag tycker at det är så roligt. Andra hästsporter i all ära, men för att tävla i körning måste du kunna få hästen att arbeta snyggt i dressyr, manövrera ekipaget väl i precision, och springa långa sträckor och explosiva hinder i maraton. Det är den utmaningen som gör körning så speciellt!

Kommentarer
Postat av: Else-Marie Vikström

Du har så rätt Sofia !

Grundträningen under hösten och vintern är jätteviktig. Vi börjar redan i sept-okt med klättring,långa skrittpass, snöpulsning och dressyrridning. "Fart dödar" någonting, som en hästägare nog aldrig får glömma. När våren kommer i mars/april ska den tyngsta träningen vara undanstökad precis som du säger. Vila är jätteviktig ! Strike tränas bara varannan dag eller mindre, när han tävlar.Vi kör för det mesta utomhus både dressyr och på skogsvägar. Regeln är vila minst tre dagar om du tävlat tre. Detta är någonting, som vi tillämpade i distansridning. Är det dessutom varmt är vila och vätskeersättning jätteviktig. Jag ger alltid en hink saltvatten varma dagar efter tävling, då håller sig Strike pigg hela sommaren. Att få pållen att dricka mycket är bra, men det där vet du säkert redan !

Flack däremot tål att ridas och köras varje dag utan att bli spak, så det gäller att anpassa träningen efter vad din pålle tål.Av detta framgår att all träning måste vara individuell, utifrån vilken pålle du har,

Elle

2012-02-07 @ 23:12:11
URL: http://www.123minsida.se/KvarnrisHast

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback