Utfodring av havremoppar

Nu gör Pirat skäl för namnet havremoppe igen. Denna vecka har vi infört en mindre mängd havre i foderstaten, i hopp om mer krut i benen framöver. Jag är egentligen väldigt kluven i frågan om kraftfoder eftersom hästar i normal hårt arbete kan få hela sitt energibehov tillfredsställt genom att äta grovfoder, förutsatt att man har bra närningsvärden så klart.
Dock så har jag insett tjusningen med olika typer av kolhydrater, och snabba, i form av tex havre, kan verkligen vara användbara om de ges i rätt läge! Pirat är pigg och arbetar bra på bara hö också, men när vi nu ska försöka öka träningen en nivå till skulle det underlätta med lite mer eget driv från hans sida.
Det jag tycker är viktigast när man ska utfodra med kraftfoder är att man vet varför det behövs, ex extra näring eller energi, samt att man tänker på när man ger det. Det är rätt taskigt att ge någon ett kilo havre, ställa in den i en box och säga godnatt.. Några timmar senare finns massor av socker i kroppen som vill användas, inte schyst. Kolhydrater kan lagras i muskler som glykogen, och användas vid ansträngning eller uppbyggnad, men denna lagring är begränsad. Man kan alltså inte ge kraftfoder på kvällen och tro att det finns kvar i blodet nästa eftermiddag. Då är de uppanvända till annat eller lagrade som fett. Är det syftet är det en annan sak, men oftast är inte det fallet.
Pirat kommer därför få sin havre på morgonen, för att få önskad effekt av det hela. Vi börjar i liten skala med 2-3 dl, för att sedan öka på. Grovtarmens mikroorganismer som ska bryta ner fodret måste få tid att anpassa sig till vad de ska bryta ner. Tänk er en traktor som har i uppgift att lyfta lastpallar med en "gaffel-sak" och så säger man: "åk ut och ploga istället." Traktorn måste få byta till en skopa eller skrapa innan, annars blir det rätt lite gjort. Kanske måste en helt annan maskin kallas in för jobbet. Lite så funkar det i grovtarmen också! Så det är viktigt att det får ta tid.
Pirat har ju också haft grovtarmsinflamation, där hela floran i tarmen slogs ut, vilket gör att jag är extra försiktig vid foderbyten. Ca 2 veckor är lagom för introduktion eller byte av foderslag hos en normal häst. Pirat kommer få en månad innan vi är uppe i den giva jag vill ge honom. Jag tror på min nya havremoppe!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback