Halvhalter i vagn

Jag fick en fråga för ett litet tag sedan angående hur jag gör halvhalter då jag kör. Jag har funderat över detta och försökt komma på hur jag ska förklara det, eftersom det finns flera sätt och kan ske i olika steg. Men ungefär så här skulle jag beskriva mina halvhalter:
Steg 1. Liten förhållning, antingen med tömmarna eller rösten.
Steg 2. Drivning, graden av drivning avgör hur mycket samling du åstadkommer.
Steg 3. Eftergift, liten eftergift i tömmarna för önskat resultat.
Dessa tre steg sker under loppet av 1-2 sekunder och förhållningen ska inte få hästen att stanna upp, lika lite som den ska springa fortare av drivningen. Ändras tempot nämnvärt har halvhalten inte utförts korrekt! Man kan göra halvhalter så ofta som det behövs, i vartannat steg eller en gång var tionde minut, det beror på vad man vill åstadkomma med den.
.
Halvhalter är väldigt användbara och bör utföras så snart man vill uppmärksamma hästen på något nytt, korrigera något ex. tempo, samling etc, eller för att se så att hästen är lyhörd och med på det man gör. Om man har en häst som till exempel springer in i galoppen, gör dåliga halter eller hörnplaceringar, eller svänger dåligt i ett hinder, kan man oftast råda bot på det endast genom att som kusk vara noggrannare med halvhalterna. Hästen vet inte på förhand vad den ska göra och behöver rätt förutsättningar för att kunna växla mellan olika moment på bästa sätt!
Hoppas min förklaring var till någon hjälp. Man kan säkert göra på många andra sätt, men såhär utför jag mina halvhalter i alla fall. Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback