Köra bettlöst?

Pirat fick sina tänder kollade igår, och Sara hittade förklaringen till hans munproblem.. Han hade fått tillbaka skavet längst bak i munnen, och ett likadant på ett till ställe lite längre fram. Hon såg också en inflamation runt de främre av käktänderna, och såklart eftersom vi pratar om Pirat, hade hon "aldrig sett något sådant tidigare"..... Han är verkligen speciell våran lilla, försöker vara unik på alla sätt han kan. Jag försöker tala om honom att jag nöjer mig aldelens utmärkt med en vanlig lite tråkigare variant av ponny, men nej då, han envisas med att vara egen.
.
Nå alltså till min fråga, han ska gå bettlöst i 2 veckor (jag kommer såklart alltså att ha honom bettlöst i minst 3), och jag undrar hur det ska gå med vår körning under tiden. Vi ska träna för Anders Eriksson den 18-19 Feb och till dess borde såren vara läkta, men jag vill ju hinna träna med vagnen innan dess.. Har någon erfarenhet av bettlös körning? Har det fungerat bra/dåligt? Skulle ni kunna tänka er det? Pirat är superkänslig på sitt hackamore, och de gånger han stuckit har det alltid varit med bett, aldrig bettlöst. Jag har ju en ridbana med staket, kan det vara något? Jag blir jätteglad för alla tipps jag kan få!

Kommentarer
Postat av: Else-Marie Vikström

Hej Sofia !

Vi rider alla våra hästar bettlöst med ett jättesnällt hackamore för att spara deras munnar. Flack har jag kört i grimma och i capson, eftersom han är extremt kännslig i sin mun. Snällt hackamore eller sidepull går också bra. Det fungerar utmärkt eftersom han går på commando, men i tävlingskörning är bettlöst ej tillåtet, tyvärr.

Elle

2012-01-24 @ 17:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback