Pirats favoritbett

Sedan en tid tillbaka går Pirat uteslutande på ett sk Nova bett. Detta eftersom han blivit så otroligt känslig och orolig i munnen, och det har givit resultat. Han är fortfarande känslig men på ett lugnare vis.
Pirat har en historia med dålig tandhälsa bakom sig, innan han kom till oss, vilket har satt sina spår, inte minst i hans huvud.. Men med detta Nova bett har vi kunnat plocka bort en hel del av de remmar som vi annars har runt hans näsa, vilket är väldigt skönt!
Det är en enorm skillnad på att korrigera ett beteende som grundar sig i tidigare obehaglig erfarenhet, än att stänga in och ignorera ett pågående. Jag önskar fler hästägare var noga med att kolla munnen på sina hästar, eftersom det skulle spara så enormt mycket lidande för hästarna, såväl som arbete för de som får ta reda på hästen efteråt. Tänk om alla hästar bara kunde få rätt förutsättningar från början, så mycket lättare det skulle bli för alla inblandade.
Jag tror dock att jag ska tidigarelägga Pirats årliga munkontroll/behandling för att se om det finns något som behöver göras redan nu. Han, som många mindre ponnyer, har ett medfött fel som gör det trångt i bakre delen av munnen vilket leder till skav. Sara Ellevik är den i särklass bästa veterinär jag stött på, i många avseenden men speciellt vad gällande hästar och tänder. Så jag ska se när hon kan tänkas ha en liten date med Pirat.
Det sägs att: utan hovar- ingen häst. Och då vill jag lägga till: Utan en välskött mun- absolut ingen häst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback