Såld på att köra rissla

För några dagar sedan när min gudmor var på besök här i Umeå, körde jag rissla för första gången i mitt liv. Det var verkligen hur roligt som helst, och jag förstår inte att jag inte ägnar all vaken tid på detta sätt! Okej, kanske en liten överdrift, men det var verkligen mycket roligare än jag föreställt mig. Sedan skadar det ju inte att Witterpir är den perfekta släd-hästen heller, hon drog som om hon aldrig gjort annat. Pirat skulle säkert flippa ur tusen gånger innan vi kommit från stallplanen. Inte det att han skulle vara rädd för själva risslan, han är den minst bakskygga häst jag träffat, men med alla hans hyss i övrigt tror jag det lätt skulle kunna gå fel i en sådan släde.. Witterpir är som gjord för att dra rissla! Underbart var ordet.

.
Om ni har möjlighet att köra rissla, gör det! Man måste dock tänka på att det är en annan sak än att dra runt på en vagn. En rissla åker gärna i sidled så skackeln tar i magen på hästen samt att den har en hel del ljud för sig. Därför bör man absolut vänja sin häst med dessa saker innan man ger sig av. Att några gånger bara gå bredvid skacklarna och höra ljudet bakom sig, och sedan prova svänga mellan skacklarna när någon leder, är att rekomendera. Witterpir har dock dragit denna rissla vanje vinter i många år, innan jag och Elin började köra henne, så för hennes del var det inte aktuellt med någon invänjning. Det var bara att tuta och köra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback