Slaggjord

Frågan om slaggjord tycker jag är mycket viktig, inte bara för hästar som har vanan att sparka bakut ofta, utan för alla som kör. Problemet när man kör en häst i vagn är att konsekvenserna av en handling kan bli så mycket större än om det händer något under ridning. En så enkel sak som ett fjuttigt glädje skutt kan få ödesdigra konsekvenser om ett ben kommer över en draglina eller skackel.

Jag tycker därför att det är klokast att alltid köra med slaggjord, och jag rekommenderar alla att göra det, oavsett om man har en häst som slår eller inte. Det är skillnad på hästar som slår efter vagnen, och troligen inte är rätt inkörda (som många travhästar, där man löser problemet med bakskygghet genom att hindra hästen från att reagera) och de som ofta uttrycker glädje, irritation eller flyktbeteende genom att vifta på bakbenen. Eftersom man inte kan veta hur hästen reagerar i alla situationer så tycker jag att det är klokt att vara på den säkra sidan.

Jag vet alltför många fina körhästar som fått avbryta sina dagar framför vagnen av just den här anledningen. En reaktion på något helt annat än vagnen fick konsekvensen att allt med vagnar blev super farligt. Så tror jag nog att jag skulle ha reagerat också, om jag var häst. Visst, många körhästar kan vara med om hemska saker med sin vagn, och ändå vilja fortsätta dra den, men varför chansa? Det finns så mycket som kan gå fel, så det känns som en bra idé att utesluta de faktorer man kan.

Både Pirat och Witterpir körs med slaggjord, alltid. I början hade vi det inte på någon av dem, men det visade sig vara dumt. Pirat är som bekant en mycket uttrycksfull häst, och oberoende av om han säger ”Jippie” eller ”Aah hjälp” så flyger gärna benen åt alla håll. Första gången det hände hade jag hans bakhovar ungefär 3 cm från mitt ansikte, vilket var mindre kul. Efter det har vi haft slaggjord vid all körning.

Liknande var det den andra gången vi körde Witterpir. Första passet gick hur bra som helst. Andra gången Elin körde henne så skulle de prova springa lite, då sa Witterpir ”Äntligen, kom så drar vi!” Elin sa ”Nej, stopp inte så fort!” Och då blev Witterpir super arg, eftersom hon inte fick springa hur fort hon ville, och sparkade super högt tio gånger i rad. Jag satt i Pirats vagn och tittade på, och det så läskigt ut. Efter det går även hon alltid med slaggjord!

Frågan är väll då, behöver alla hästar slaggjord? Vissa är väldigt trygga med sin vagn och har aldrig slagit bakut i hela sitt liv. Tja, jag skulle inte chansa i alla fall. Hästar är inga robotar, och vi kan aldrig vara helt säker på vad de ska göra. Dessutom så skadar det väll inte att ha en rem extra, bland alla tusen stycken som man redan använder, även om den inte används? Jag ser det som ett litet säkerhetsbälte för både oss i vagnen och hästen. Och om slaggjorden skulle gå av, ja då har jag såklart linhållare också, bara utifall att! Sån är jag, säkerheten personifierad. Nåja, i vagnen i alla fall!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så travhästar är dåligt inkörda om de sparkar eller tar ett glädjeslutt i vagn? Men ditt russ som är "körhäst" är inte dåligt inkörd om han sparkar?

Hur hindrar man hästen från att reagera när det gäller hästar som slår inom travet??

2012-03-13 @ 23:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback