Tillägg till filmen

Tack för era kommentarer, det är guld värt att få bolla lite tankar <3 Jag vill bara förtydliga några saker:
- Våra problem började när jag körde Pirat bettlöst
- Hans tänder är kollade för mindre än en månad sedan (av, enligt mig, norrlands bästa hästtandläkare)
- Han beter sig likadant, oavsett om vi promenerar i repgrimma eller galopperar med vagn på stångbett, eller rider med novabett.
- Förutom att kasta med huvudet så frustar han hela tiden och skrapar näsan mot benen eller marken.
- Han skakar även och frustar inne i boxen, om än i mycket mindre skala än när vi springer.
.
Med detta som grund är min hypotes att det inte är utrustningsrelaterat, eftersom det visar sig även under promenad, longering, i boxen etc. Symptomen ökar dock ju mer han rör på sig, värst i trav, vilket borde tyda på att problemet är kopplat till andningen, men att störningen fortfarande existerar hela tiden.. Tänker jag rätt?
Skakad av tidigare erfarenhet flyger mina tankar såklart till pinnar som sitter fast på konstiga ställen, och ben som gått av inuti ponnyn. Det känns som om han skulle bete sig ungefär såhär om det satt något fast i luftvägarna, men det borde de väll ha sett med endoskopin? Kanske han har en fraktur på näsbenet?? Han reagerar dock inte på tryck någonstans på näsan, det har jag kollat 100 ggr..
Alltså, tack för era förslag, jag har de alla i bakhuvudet, men det är något som fattas. En viktig pusselbit som kommit bort och gör att motivet inte går att urskillja. Varför kan inte saker flyta på någon gång? Det behöver inte vara perfekt, inte ens bra.. bara det inte vore så komplicerat och dåligt jämt!

Kommentarer
Postat av: Siri

Dina tankar verkar mycket vettiga. Riktigt mysterium!



Långsökt, men... Hur reagerar han runt öronen? Rädd om sina öron? Vad händer om du flätar undan man och pannlugg? Jag har stött på liknande problem hos en häst som inte gillade störningar runt just öronen. Långsökt, som sagt, men...



Annars har du redan tänkt allt jag tänker! ;) Skruttponny!

2012-03-04 @ 17:41:03
URL: http://payday.blogg.se/
Postat av: celina

Du tror inte att det är knölarna som pirat har fått på mulen som irriterar han lite? Har du tittat om han är öm? Kram <3

2012-03-08 @ 16:44:01
URL: http://bponnysar.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jo, det är nog alldelens säkert knölarna, men jag vill som veta vad de kommer av. Eftersom knölarna säkert bara är en rektion på något annat, och inte problemet i sig. Han ömmar lite, stackars lilla ponnyn :( <3

2012-03-09 @ 10:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback